Friday, September 4, 2009

Tarian Poco-Poco bawa kepada Sesat???

maklumat ini telah dikongsi oleh para readers dalam satu yahoo groups.. sejauh manakah kebenarannya??..wallahua'lam..mohon komen dari uols..

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin
berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh
semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2
rumah dan badan2 kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.Ia ditarikan
oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang
mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan
sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan
yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini
belum difatwakan haram lagi.

Marilah kita sama2 fikirkan." Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian
itu dimulakan dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan
seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.

Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil inisiatif
untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa
kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita
tentang perkara ini sebelum ini.

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang
kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat islam dan mengeluarkan
fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian
dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.

WALLAHUALAM. ...

3 comments:

Mohd Naim said...

apa yg sesatnya..mcm yoga la..kalau diamalkan tapi tak melibatkan kepercayaan dan akidah..rasanya tak apa..

pasal pergerakkan menyerupai salib tu..mungkin kebetulan jer..pergerakan macam tu senang sikit, peserta akan bergerak setempat sahaja dan tak perlu ruang yg luas..pusing2 pun akan sampai kat tempat yg sama dan tak kacau org lain..kalau nak ikut lambang salib..trafic light pun lambang salib,simbol campur (+) pun lambang salib..

faraulah said...

En. Naim..

pandangan yang baik...
hard to say..
sometimes kiter ni seolah-olah
"Matlamat Menghalalkan Cara"

Ini ialah Alia Fazlin. said...

wah.
info yg bagus.
bukan la untuk menjadikan kepale kite ni kolot memikirkan pergerakan nya mengikut salib. atau menyamakannya dengan yoga.

cuma untuk menyedarkan kite asal usul tarian tu.

yg mane rase tarian tu bagus, teruskan lah.

macam saye, tannak ikut lagi da tarian tu lepas tau asal usul die.

satu lagi, sokong dengan ayat
"matlamat menghalalkan cara"
bahaya kalau berfikir lebih. takut akidah ter lari.

terima kasih info ni.

amat berguna.