Wednesday, June 24, 2009

Lihat!...Ini adalah anak-anak kita.

Source: MSO

SAYA sungguh teruja menatapi beberapa keping gambar mengenai aktiviti 'ko-kokikulum' di lakukan oleh anak-anak kita di luar sekolah yang dipostingkan oleh jinggo-minaq dalam fotopagesnya.
Menurut Jinggo seorang jurufoto profesional kegiatan seperti ini biasa, tentu beliau merakam banyak lagi foto-foto 'ko-korikulum' sebegini atau lebih teruk daripada keadaan ini!

Renung dan tetapilah tiga daripada beberapa keping gambar kegiatan pelajar perempuan ini yang dipaparkan.
Apakah kegiatan ini mereka lakukan selepas pulang dari sekolah atau mereka memang ponting sekolah untuk melakukannya. Memerhati kepada lokasinya tempat mereka 'tuisyen' ini agak tertusuk.

Kegiatannya ini dikira ringan, mereka hanya belajar menghisap rokok. Tetapi dari kegiatan yang ringan inilah kemudian akan bertukar menjadi berat. Dari rokok mereka belajar menghisap ganja atau meminum minum keras atau menelan pil khayal. Selepas itu mereka akan berkembang ke pusat-pusat hiburan.
Selepas itu mereka akan terjebak dengan kegiatan 'kokorikulum' yang lebih daring lagi termasuk menjual batang tubuh.

Siapakah yang bersalah dalam hal ini? Apakah bila mereka melakukan 'ko-korikulum' dalam berkeadaan berpakaian seragam sekolah maka pihak sekolah perlu dipersalahkan?
Ataupun siapa? Kita sering kali tunding menunding bila berhadapan dengan masalah seperti ini; ibubapa kata pihak sekolah perlu bertanggungjawab manakala guru-guru pula kata ibubapa yang perlu mendidik anak-anak selepas keluar dari pagar sekolah.

Yang pastinya kegiatan pelajar seperti ini tidak boleh dibiarkan. Ia akan memporak peranda negara di masa depan. Mereka adalah generasi penerus.
Maka setiap antara kita bertanggungjawab menanganinya tidak kira mereka anak siapa. Barang kali ada baiknya juga kalau kita kurangkan berbahas soal 1 Malaysia, soal Unity Government, 16 September dan lain-lain untuk memberi tumpuan dan fokus kepada soal moral dan kelakuan rendah moral anak-anak kita. Ehsan: Jinggo. [wm.kl. 9:30 am 22/06/09]


4 comments:

kad0k. said...

rasa nak cepuk2 je kepala budak2 tu..mintak dijauhkan simpang..tp jd parent ni susah jugak..terlalu kasar x bole juga..terlalu berlembut tak bole juga...haihhh

faraulah said...

En. KadOk,

setuju sangat2...

nak kata silap didikkan??
ntah laaa...

aza ni said...

ini yang buat kita risau nih...

faraulah said...

En. Azani,

yang masih belom ada anak ni pun risau..apetah lagi yg adah ada anak!